Letní sezóna je tady. Turisté, cestovatelé a dobrodruzi se vydávají za hranice. Z malého pevninského státu uprostřed Evropy je to většinou nejsnazší letadlem. Letiště jsou ale logistický uzel jako každý jiný, i tady vzniká řada problémů. Lety se zpožďují, někdy i ruší. Co s tím? Máte nárok na kompenzaci? V jaké výši? A za jakých podmínek?
I když nedojde přímo k úplnému zrušení vašeho letu, i delší čekání může být krajně nepříjemné. Někdy dokonce způsobí řadu dalších komplikací, které z opožděného návratu domů vyplynou.
Pokud se odlet posune o tři hodiny a více, může už vzniknout nárok na odškodnění. Jednou z podmínek je, že viníkem je samotný dopravce. Pojďme se na problematiku podívat trochu více zblízka.
Základní podmínky pro uplatnění odškodnění
Základní právo na finanční odškodnění v případě zpoždění či zrušení letu vzniká na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Už z tohoto poznatku lze vyvodit, že se jedná o aplikaci práva na území Evropské unie.
Na území EU musí mít sídlo dopravce a jedno z míst příletu či odletu musí též spadat pod EU. Není-li dopravce z Evropské unie, musí jít o let z některé ze zemí EU.
Další podmínka je časová. Zpoždění při příletu musí dosáhnout alespoň 180 minut.
Na vině ovšem musí být dopravce. Když se let zpozdí kvůli počasí, nárok na kompenzaci padá. Děje se tak i v případě zavinění třetí stranou, například kvůli stávce některého subjektu, na kterém daný let přímo závisí. Pokud však stávkují zaměstnanci vašeho dopravce, nárok na odškodnění nezaniká.
U delších letů může kompenzace dosáhnout až 15 tisíc korun
Splní-li zpožděný let všechna výše uvedená kritéria, přichází na řadu výpočet samotné částky na odškodnění.
Ta závisí na vzdálenosti letu. Je-li cílová destinace vzdálená do 1 500 km, činí částka 250 eur. Lety dlouhé mezi 1 501 km a 3 500 km částku zvyšují na 400 eur. Pokud jde o let do destinace vzdálenější než 3 500 km, vyšplhá se odškodnění až na 600 eur. Podle aktuálního kurzu si tak odškodnění může přijít na kompenzaci až ve výši přibližně 15 300 Kč.
Další typy kompenzací, zrušené lety, přestupy
U zpoždění odletu o dvě hodiny a více v případě letů do 1 500 km, o tři hodiny a více u letů mezi 1 501 km a 3 500 km, případně o čtyři hodiny a více u ostatních letů spadajících podle uvedených pravidel do letů z a do EU mají pasažéři nárok na další typ odškodnění.
Tím je poskytnutí občerstvení nebo dokonce ubytování v hotelu. Mělo by odpovídat rozsahu přiměřeném čekací době. V případě nároku na ubytování vzniká také nárok na finanční zajištění cesty do a z hotelu vinným dopravcem.
U zrušených letů je situace stejná jako u zpoždění. Dopravce má navíc povinnost zajistit cestujícím náhradní let. Pokud i u náhradního letu dojde ke zpoždění od délky tří hodin výše, vzniká znovu nárok na finanční kompenzaci.
U přestupových letů záleží, jak je zakoupena samotná letenka. Pokud jsou na jedné letence uvedeny všechny návazné lety a dojde vinou dopravce k situaci, kdy cestující návazný spoj nestihne, je dopravce povinen se o své klienty postarat. To znamená, že mu musí zajistit nejbližší možný náhradní let, poskytnout prostředky ke komunikaci s rodinou či firmou, občerstvení úměrné době čekání, případně i hotel a dopravu do hotelu a zpátky.
U odděleně zakoupených letenek bere cestující zodpovědnost za případné problémy s návazností sám na sebe a nárok na kompenzaci nevzniká.