Obliba plateb kartou roste i na venkově

Ještě před pár lety se platební karty v České republice využívaly pouze na výběry hotovosti z bankomatů a platby větších částek. Od zavedení možnosti hradit menší nákupy bezkontaktně v roce 2011 obliba plateb kartou roste. V poslední době jde o trend i na vesnicích u menších obchodníků. Proč tomu tak je? Je to pro menší obchodníky spíše starost, nebo výhoda?

Již téměř třetina menších obchodů na vesnicích akceptuje platební karty a jejich rozšiřování stále roste. Přispělo k tomu zavedení regulace mezibankovních poplatků. S touto změnou se tato tradice začala rozšiřovat i na menší nákupy potravin na vesnicích.

 

Zavedení regulace mezibankovních poplatků a jeho vliv na nárůst bezhotovostních plateb

V roce 2015 v České republice vešlo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o mezibankovních poplatcích za karetní platební transakce.

Tato regulace významně přispěla k rozšíření možnosti platit kartou na vesnicích. Do té doby byly poplatky pro obchodníky příliš vysoké a platby kartou ekonomicky nevýhodné.

 

Výhody pro maloobchodníky

Platby kartou, na které si lidé zvykli u běžných nákupů ve velkých prodejnách obchodních řetězců, jsou pro zákazníky pohodlnější. S platební kartou se také snadněji a rychleji utrácí.

V průměru lidé při platbě kartou utratí až o 18 % více, než když platí v hotovosti. Pro obchody na vesnicích to v konkurenci velkých obchodů může být velkým potenciálem pro udržení zákazníků a zvýšení tržeb.

 

Bezhotovostní placení se v ČR těší stále větší oblibě

Češi mají bezhotovostní placení v oblibě a využívají ho často. Minimálně jednou týdně zaplatí bezhotovostně svůj nákup až 70 % z nich. Karta se v Čechách podle průzkumů používá už ve více jak jedné třetině všech plateb.

Díky mobilním aplikacím jako je Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay a dalším, které umožňují platit nákupy telefonem či hodinkami, se počet plateb kartou ještě více zpopularizoval.

 

Platbu kartou bude umožňovat stále více malých obchodů

Patřičné instituce jako je Ministerstvo průmyslu a obchodu, Svaz obchodního ruchu a další se proto snaží maloobchodníky podporovat v pořizování platebních terminálů.

Jejich cílem je přesvědčit je, že jde o investici do budoucna. Součástí této iniciativy je zapojit banky a společnost Visa a malým obchodům umožnit levnější nákup terminálu.

Je tedy velice pravděpodobné, že aktuální trend rozšiřování bezkontaktního placení v malých obchodech bude i nadále růst.

Mohlo by vás zajímat..